Aktiv dødshjælp på webfronten

Er hjemmesiden en død sild?
markedsføring.dk kunne man i januar læse, at hjemmesiden er på vej i graven, det er ifølge dem tid til at skrive nekrologen over 90’ernes informationssites aka portalerne.
Tiden, hvor den sagesløse bruger selv bevæger sig ind i portalen for at se alle vi smukke varer, du har på hylderne, er definitivt forbi. Mikkel Jespersen, CCO hos 1508, peger i artiklen på at servicedesign er løsningen:

Her bliver ikke listet nyheder, vist organisationsdiagrammer, beskrevet ydelser eller præsenteret anden form for to-dimensionel koncernkommunikation. Her bliver problemer løst og behov opfyldt. Her er der noget at komme efter, komme tilbage til og dele. Her kan man gøre noget, og det er her, fremtiden ligger

 

En stille fryd
Det er ikke første gang hjemmesiden bliver erklæret død, og hver gang det sker, løber der en stille fryd gennem den overbebyrdede webredaktør /hjemmesideansvarlige / online manager - mange kære navne barnet har.
Tænk, hvis man kunne slippe for: opdatering af guidelines, gen-etablering af taksonomier, skænderier om, hvad der skal på forsiden og striben af redaktørmøder med uinteresserede indholdsleverandører. Undertegnede har selv haft sine gladeste stunder, når hun højt til sin chef kunne sige: “Skal vi ikke bare lukke websitet, og se om der er nogen, der opdager det?”
Hvis du ikke allerede har tænkt tanken og sagt det højt, så kan jeg kun anbefale det, alle bliver glade, øjnene glimter af let djævelskab, for alle ved: At det gør vi jo ikke…

Hvorfor sker det ikke?
For vi gør det jo ikke.
Sagen er jo at alle hjemmesiderne, informationssiderne og portalerne stadig er derude og lever et mere eller mindre bemærkelsesværdigt liv, afhængigt af, hvor meget kærlighed de får fra brugere og ansvarshavende. Og alle dem, der sidder med ansvaret for disse sites ved, at servicedesign, mobil tilstedeværelse, social business og digital workplace står og venter henne ved mållinjen. Og hvorfor sker det så ikke?

Mit bud er, at den indsigt kun kan udleves i virksomheder, som har digital på bundlinjen. Som kan spare eller tjene penge på at gøre digital til forretning. Du hører aldrig shop-redaktøren på webshoppen pive over alenlange diskussioner om, hvad der skal på forsiden. Det bestemmer brugerne og data, så er den diskussion slut.

Har du digital på bundlinjen?
Mikkel Jespersen og andre digitale eksperter som ham vil (med god grund) argumentere for, at alle virksomheder og organisationer kan skabe digital bundlinje. Og det er lige præcis der, hvor du som online ansvarlig kommer i klemme. Hvordan påviser du det, når du render rundt med dit informationssite, som en klods om benet. Og du har brugt årevis på at lære alle i virksomheden fra chef til student, at de skal huske hjemmesiden. Og nu husker de hjemmesiden så godt, at hvert et stykke information, der løber igennem hænderne på dem, udløser en automatreaktion: “Skal det på hjemmesiden? Ja, det skal det, så ved vi, at det er der.”

Min påstand er, at der skal et tryk til udefra, før I for alvor kommer til at rykke digitalt. Dine argumenter kan ikke gøre det alene. Og mit bud er, at rigtig mange af os kommer til at leve med store informationssites i mange år fremover, også efter nekrologen er skrevet og glemt.

ØV
Ja øv. Den kortvarige eufori over dødsdommen har lagt sig, jeg skal videre til et møde om migrering af de resterende sider fra CMS-udskiftningen i fjor. Men bliv lige hængende et øjeblik endnu, for der må da være noget vi kan gøre, som ikke bare understøtter, at websitet vokser sig større endnu?

Aktiv dødshjælp
Mit råd er meget banalt, men hvad er der i vejen med banalt, når der ikke er ret mange, der gør det? Rådet er: SLET MERE!

  • Slet det, der ikke bliver læst
  • Slet det, de andre har glemt
  • Slet hver dag
  • Rådgiv i nedlægning af indhold
  • Definer de 10 bud om, hvorfor dit website bliver bedre, når det bliver mindre
  • Etabler arbejdsgange, der sletter indhold
  • Udvikl servicer, der sletter indhold
  • Stil krav til redaktører om at skille sig af med 10%, 20%, 50% af deres indhold
  • Når du skifter CMS, så start forfra med indholdet i stedet for at migrere

Start the killing
3 måder at komme i gang:

  1. Den modige
    Tag indholdsområder, som du i hjertet ved ingen interesserer sig for. Slet dem, og se hvad der sker. Hvem opdager det først brugerne eller ejerne? Hvis de opdager det, så sæt tid af til at bygge nyt med fokus på at nedbryde siloen og stille spørgsmål til forretnings- og brugerbehov.
  2. Den luskede
    Tag indholdsområder, som du i hjertet ved ingen interesserer sig for. Og skjul dem. - Samme arbejdsgang som ovenfor, (hvor du stadig har muligheden for at redde dit ry og rygte.)
  3. Den grundige
    Lav et audit af alt dit indhold, giv det en score på baggrund af parametre som: Besøg, bruger-adfærd, forretningsmæssig værdi, performance og kvalitet. Og tag på tur i organisationen med dit scoreboard under armen: Brug det til at tage diskussionen om, hvilket indhold der skal overleve. (Total-yndlings scenarie, men læs lige artiklen en gang til, - det er nok grunden til at du ikke gør det allerede).


Således et bud på at hjælpe informationsportalen i graven, og dermed skabe plads til online services, der er uafhængige af organisationens siloer og i stedet bygger på brugernes behov. Hvis du er en af de helte, der faktisk er lykkedes med at transformere din organisation fra informationsportal til serviceorganisation, så giv lyd og fortæl din historie, gerne her på tråden!