Der er pænt mørkt hernede i siloen!

Ku nogen tænde lyset eller måske åbne et vindue? Når ordet silo bliver nævnt i forbindelse med den måde vi organiserer vores arbejde, kan du være 100 på, at det ikke er en kompliment. Men hvad mener vi egentlig, når vi taler om at nedlægge siloer?
 

Silo er infrastruktur og selvforståelse
Silo er gået hen og er blevet metafor for den klassiske forestilling om at virksomhedens processer, fra forretningsplan, over produktion og markedsføring og salg kan tegnes og bo i et organisationsdiagram. Målet med siloen er, at de rette kompetencer koncentrerer sig om deres eget fagområde, og at de refererer i en lige linje op til deres chef, som kender og forstår sit forretningsområde, og som oppe fra toppen af siloen har udblik til de andre siloers ledelse.

Så hvad er silo? Silo er infrastruktur, kvalitetssikringsværktøj og styringsværktøj. Har en virksomhed brug for det?

Vi ku jo give ledelsen skylden
Ja, det er menneskeligt og en forretningsmæssig nødvendighed, at vi har rammer omkring os. Er der mørkt i bunden af siloen, ja det kan du bande på. Så mørkt at vi indimellem føler, at det kan være svært at finde mening og få overblik over, hvad det egentlig er, vi bidrager med i en større sammenhæng. Hvis ansvar er det at stikke kontorlampen ned i siloen og bidrage med mening. I sagens natur manden på toppen.

Når han glemmer at tænde lyset eller dem nede i bunden glemmer at spørge, så sker der ofte det, at vi sætter vores egne regler. Bliver gatekeepere på vores eget lille felt.
Nede i siloen har suboptimering rigtig gode vilkår. Har din afdeling en nedskrevet strategi for den faglighed I selv sidder på, så er der god grund til at overveje, om I ikke er på vej til at grave ud til ekstra kælder.

Er det tid til at hente nedrivingsteamet?
Men altså, kan det være rigtigt, at det eneste vi har at sige om siloer er, at de skal elimineres. For hvad skal der stå i stedet?

Inden for mit eget fagområde; kommunikation og marketing, er dette mere relevant end nogensinde. Hvor kommer alt det gode indhold fra, hvordan sikrer vi at det har en forankring i forretningen, at vi er relevante for de brugere vi gerne vil nå, er udgivet i medier der giver effekt og at den ønskede effekt faktisk indfinder sig og vi forstår og kender den.
Siloerne i kommunikationsbranchen er ofte centreret omkring et medie eller målgruppe. Vi har vores PR-team, IR-Team, web-team, social medie-team, grafisk team, magasin-team… fortsæt selv listen

Der er brug for den faglighed, de hver især kan bidrage med, og det nytter jo ikke at vi underkender forståelsen af mediet og målgruppen i vores iver for at nedlægge barrierer.
Men udfordringen består, det øjeblik du kalder en gruppe mennesker for et team, har du etableret din silo, og hvordan sikrer vi at alle de velmenende teams ikke udvikler sig til gatekeepere for deres egen faglighed?

Første skridt kunne måske være en mere bevidst samtale, der ikke udpeger siloen som problemet alene. Små hverdagsøvelser kunne være:

  • at begynde at tage mål til vinduer, så der en dag også kan komme udsyn til og lidt lys fra nabosiloen
  • tal (også) pænt om din silo, når den sætter rammer om dit arbejde og faglighed
  • sæt spot på din egen bias; hvornår kommer du til at gå mere op i din egen faglighed end i din organisations fælles mål?

Gir det mening at italesætte siloernes funktion istedet for at bekæmpe dem, hvad siger du? Silosnak er mere end velkommen her i tråden!