Fy, babab: Indholdstyper du med fordel kan holde dig fra

Sidst skrev jeg lidt om indholdstyper, der virker. I min research faldt jeg over nogle af dem, som man med fordel kan holde sig fra.

De gode indholdstyper er krykkerne til den svære kunst: Både at kommunikere fra kernen af din forretning og samtid være bedøvende ligeglad med forretningen. Fordi målet er at tale om det, der er relevant for dem, der står vores hjerte nær. Det skrev jeg lidt om forleden

Til morgen læste jeg denne festlige artikel: How To Create A Digital Strategy For The Internet, med en befriende tilgang til digital strategi, John DeVore skriver bl.a:

Content is king, and that is why content is routinely murdered in his sleep.

Det fik mig til at overveje, at der måske også er en pointe I at liste de indholdstyper, der lever i det skyggen af den fede tommelfinger, der er igang med at swipe eller scrolle.

 

Indholdstyper der dræber

Så her er 5 let karikerede typer, du med fordel kan holde dig fra

 

  1. Ups, det er mandag igen
    Når tidsplanen bliver vigtigere end formålet. Vi kender det alle, det er blevet mandag og nyhedsbrevet skal ud, det har vi nu engang besluttet på strategimødet i fjor. Hvad skal der stå? De 5 øverste nyheder fra websitet, må kunne gøre det. Afsted, afsted.

    Men er det ikke ok?: Jo, en tidsplan skal der til. Og hvis du har en stærk plan, der både indeholder budskab, timing, tid til produktion af det lækre indhold, så kan man vel nærmest gå og glæde sig til mandag, hvor det skal ud i solen.

     
  2. Halløj på arbejdspladsen
    Jeg har det sjovt, ergo må andre synes, at det er interessant: Updates a’la: Der er kage, lad os tage et billede af den og dele det med vores følgere. Se hvor sjovt vi har det her hos os, når vi løber DHL og lignende.

    Men er det ikke ok? Jo, hvis formålet med Facebook-siden er employer-branding; at gøre kollegerne stolte over deres fede arbejdsplads, og give alle os andre lyst til at blive en del af klubben. Men husk lige at overveje om fredagskagen kan gøre det? Giver det din arbejdsplads en tilpas skarp faglig profil, og hvad med de andre der følger jer, hvad er budskabet til dem?

     
  3. Se vores flotte siloer
    Kommunikation, der stadig lider af den misforståelse, at brugerne kommer til jer, og at de gerne vil tygge lidt på, om det mon er afdelingen for dit eller afdelingen for dat, der stiller den ønskede service til rådighed.

    Men er det ikke ok? Nej, den tid er forbi. Organisationsdiagrammet skal have sin egen side, men skal ikke være princippet for opbygningen af den øvrige kommunikation.

     
  4. Halløj på arbejdspladsen 2
    Når vi glemmer, eller ikke føler os helt klar til at kommunikere målet og fordelene for brugerne, men i stedet vælger at kommunikere, det vi selv oplever. Nu hvor vi sætter gang i den nye strategiproces/ indkøb af nyt udstyr/ ændringer i organisationen, må vi hellere fortælle vores omverden om processen, så de rigtig kan glæde sig til, at vi når målet. Bare i dag er jeg stødt på de første 20 historier, der fortæller historien om ‘Hvor du kan finde os på Folkemødet og Se nu er vi her og har stillet teltet op.’ Hvad med at fortælle hvilken forskel I gør, og hvad jeg får for mine medlemskroner, når I stiller teltet op…

    Men er det ikke ok? Jo, det er OK. Men det virker mere overbevisende, hvis dit formål er tydeligt i alt, hvad du siger og gør. Se f.eks hvordan Operate har udviklet en netværksguide til Folkemødet, som de benytter som springbræt til både deres forretning og deres program på Folkemødet.

     
  5. Er der nogen på linjen?
    Det er jo massekommunikation det her, så vi skal nå rigtig mange. Hvem er jeres målgruppe: Øh, ja altså dem, der godt kan lide at gå i sko, altså alle danskere og måske også tyskerne. Kommunikation ud fra devisen, hvis vi kan nå mange, kan vi sælge meget. 

    Men er det ikke ok? Jo, hvis du har et marketingbudget, der har samme reach, så go ahead. Og ja, det er ok at være i tvivl om målgruppen.

Anbefalingen herfra vil i så fald være: start småt, skab engagement blandt de få og de rigtige, og således få gang i den gode proces, hvor indholdet får et liv og måske endda sit eget.

Skriv her hvis du kommer i tanker om flere eksempler på indholdstyper, der gør dig træt i tommelfingeren: