Sådan fik jeg mere trafik til min hjemmeside på 2 måneder end på et helt år

For et lille år siden gav jeg mig selv den opgave, at få noget mere trafik til mit website. Det lykkedes, så her en opsamling i form at et par lavpraktiske råd, du kan bruge, hvis du som jeg har brug for lidt mere synlighed i søgemaskinen.

Som rådgiver udi, hvordan man får mere ud af sit indhold, kan man ikke komme uden om SEO (Search Engine Optimization). Hvis vi ikke ved, hvordan brugerne ankommer til vores indhold, og hvad de tænker på vejen derhen, så er det svært at skrive og vedligeholde relevant indhold.

Så for lige at tage min egen medicin satte jeg mig for at se, om det kunne lykkes med mit eget website både at skabe trafik og placeringer på Googles ombejlede side 1.

Mit website er lille, mit marketingbudget er mindre, og jeg afgjorde hurtigt med mig selv, at mit produkt ikke egner sig til annoncering på Google. Så jeg valgte at kigge lidt nærmere på: Hvilken del af det jeg beskæftiger mig med, har potentiale til en god placering. Hvad skulle jeg skrive mere om. Og sidst hvordan skal jeg skrive om det, for at det får en ordentlig placering.

Det virkede

Som antydet i overskriften, så er dagens glade nyhed. At det virker. Jeg ku’ godt. Og det siger ikke vildt meget om mig, så er det sagt.

Lidt highlights:

  • De første to måneder af 2018 har jeg fået lige så meget trafik som i hele 2016

  • Trafik fra søgemaskiner er steget med 10%

  • Men endnu mere interessant er at øget fokus på relevant indhold, også gør indhold delbart,

  • derfor er trafikken fra Sociale medier steget 15%

  • og Referral-trafik (altså trafik fra sider, der linker til mine sider) er steget med 10%

  • Mine sider optræder på Googles side 1 med placeringer fra 1-5 på 3-4 af de søgeord, jeg valgte at arbejde med. Vel at mærke i konkurrence med store sites som dr.dk og lign. Svært at få armene ned over, hvis man altså gir sig selv tid til at opdage det.

  • Og det lykkedes i en periode at opnå en såkaldt 0-plads hos Google i form af en featured snippet på søgningen: Hvad er content strategy. (Heldigvis tog jeg et screendump, så jeg har det at lune mig ved) - Den så sådan ud:

Læs evt mere om featured snippets i artiklen hos Bonzer

Læs evt mere om featured snippets i artiklen hos Bonzer

Det, der virkede

Jeg har prøvet alt muligt, også ting der ikke virkede. Men her får du lige den hurtige udgave af det der gik hen og virkede.

  1. Find et emne at skrive om, hvor konkurrencen ikke er for stor. Det gik op for mig at mit nyeste hjertebarn (Chatbots og hvordan vi skaber godt indhold i form af samtaler) var et perfekt emne at SEO-optimere på. Da jeg i 2016 gik i gang med emnet, var der masser af hype og artikler om emnet, men det havde ikke manifesteret sig i søgemaskinerne endnu.

  2. Skab indhold, der svarer de mest oplagte spørgsmål (også kaldet evergreen content.) I begyndelsen af 2017, begyndte jeg at offentliggøre min egen liste over danske chatbots på markedet. Siden er blevet min mest velbesøgte enkeltside og 92% af trafikken kommer fra søgemaskiner eller andre referrals.

  3. Skab indhold, der besvarer andre hyppige spørgsmål, og målret din tekst til dem, der spørger. En simpel søgning på mine egne nøgleord, giver et hurtigt tip til hvad folk ellers går og tænker på i øjeblikket. Forleden så jeg at Google foreslog søgefraserne ‘Chatbots på hjemmesiden’ og ‘Chatbots i Facebook’. Fordi jeg er lidt fagligt belastet ville jeg aldrig selv tale om ‘hjemmesiden’ eller ‘chatbots i Facebook’. I mit vokabularium, hedder det et website og det hedder Messenger (fordi det er der chatbotten bor). Så et simpelt opslag, er for mig en kilde til ikke bare at bruge de ord som brugerne gør, men også at skabe indhold der hjælper dem videre med, det der skal til, når man vi i gang med en chatbot. Det kom der denne artikel ud af - læg mærke til at der både står hjemmeside og Facebook i titlen:-) 

Er SEO-resultater så det samme som salg?

ikke nødvendigvis, men for mit vedkommende har det givet mange nye typer henvendelser:

  • henvendelser fra folk der bare gerne vil tale

  • henvendelser fra virksomheder, der gerne vil høre mere

  • henvendelser fra journalister, der søger en kilde

Det gode salg skal så opstå der, hvor henvendelserne ikke bare bliver besvaret, men hvor en relation opbygges og muligheder tegner sig. Mere om det når den nød er knækket.