5 gode råd til dit næste webprojekt

Hvad kræver det at drive et webprojekt?

Den erfarne projektleder svarer: “En hel del.” Mål skal sættes, projektet skal etableres og ledes, leverandører skal involveres, krav til teknologi skal forstås, beskrives og forhandles, brugere skal involveres og CVI skal genbesøges og videreudvikles. Hvad enten det er opgradering af et CMS, et redesign eller en ny strategi, der sætter projektet i gang, så er der rigeligt med opgaver.


Og før eller siden kommer der også opgaven med indholdet… hvad gør vi med eksisterende billeder, tekster, metadata, biblioteker mv. Det er den sidst nævnte del, du her får en guide til:

Hvordan dit indhold kommer helskindet igennem fornyelsen af hjemmesiden


Indholdsgæld

Teknisk gæld er et begreb der anvendes inden for IT-udvikling, som beskriver de mangler, der opstår i forlængelse af tidligere udviklingsprojekter. Det kan være de ting vi ikke blev færdige med, de ting der blev hastet lidt sjusket igennem, det der ikke blev dokumenteret og som over tid spænder ben for ny udvikling. De nedarvede issues, som kræver at vi bliver ved at skulle gå omveje, for at kompensere for det vi godt ved, der mangler.
Teknisk gæld er noget alle IT-organisationer lever med, og jo bedre de kender deres gæld, jo bedre lykkes de med at skabe et stærkt fundament for organisationens digitalisering.

Da de fleste virksomheder efterhånden har haft hjemmesider i 20-25 år, er der efterhånden også opbygget en pukkel af indhold, som vi skylder lidt opmærksomhed. Ligesom vi slæber rundt på en teknisk gæld, er der mange af os, der også står i gæld til vores indhold. Det sker især, hvis vi ikke løbende forholder os til, hvad der bor på hjemmesiden, og hvordan det bliver anvendt.
Det er ofte i forbindelse med webprojekter, at man pludselig opdager, hvad man skylder. Men der er sjældent tid til at betale af på gælden, især ikke i et udviklingsprojekt, der har de mange andre nævnte prioriteter.

Ikke desto mindre er det jo en opgave, der skal løses, og der findes heldigvis gode råd og værktøjer til hvordan man arbejder med indhold i et webudviklingsprojekt. Jeg har samlet en stribe af dem her:


1. Start forfra

Det bedste men formentlig også mest ubrugelige råd er: Slet alt det gamle indhold og start forfra.
Det er den mest effektive måde at slippe af med indholdsgælden. En gæld hvis størrelse vi måske ikke helt kender. Hvis man vælger at begynde helt forfra med hjemmesidens indhold er opgaven blot:

  • at beslutte, hvilket indhold der er mest relevant for dine brugere

  • skrive og udvikle nyt indhold i samarbejde med fagligt kyndige og

  • lægge en plan for, hvordan I vil vedligeholde det fremover.

Det er de færreste organisationer, der er klar til at gå så radikalt til værks, og det kan der være mange gode grunde til. I stedet er der behov for at starte projektet med at indsamle indsigt i det eksisterende indhold og den tilstand det er i. Det kan man gøre med nedenstående værktøjer:


2. Få overblik

Når indhold fx skal flyttes fra ét CMS til et andet, eller hvis informationsarkitekturen skal gentænkes, er der i første omgang brug for et overblik over alt det indhold, der bor i systemet.

Et indholdsoverblik eller Content Inventory bør indeholde viden om:

  • Titel

  • Url/placering

  • Filformat

  • Dato (udgivet og opdateret)

  • Forfatter /ansvarlig

Og hvis det er relevant for jeres site:

  • Indholdstype

  • Tags

  • Metadata

  • Metadescription

  • Og så kan det være en god idé, at tildele hvert enkelt stykke indhold et unikt ID

Målet er at indhente basisviden om, hvor meget indhold der bor på sitet. Der findes forskellige værktøjer til at dokumentere volumen.
Et excel-ark som dette kan fx bruges til at skabe overblikket


3. Viden om kvalitet

Næste skridt er at få indsigt i indholdets kvalitet og finde ud af, hvordan det enkelte stykke indhold lever op til forretningens mål og kvalitetsstandarder. Det kræver at man stiller nogle kriterier for kvaliteten, som kan handle om: Hvor populært indholdet er, hvor nemt indholdet er at finde, hvor nemt indholdet er at forstå og anvende og i hvor høj grad, det skaber værdi for forretningen.

En kvalitetsmåling eller Content Audit kan indeholde:

  • Data om sidens anvendelse, trafik eller konvertering

  • Data om sidens synlighed: SEOscore, delingsgrad mv

  • Vurdering af sidens anvendelighed: Læsbarhed, anvendelsesgrad mv

  • Vurdering af om siden lever op til organisationens mål om fx. tilgængelighed, sprogpolitik mv

Man kan indsætte de vigtigste kvalitetsparametre som kolonner i excel-arket, eller man kan give de enkelte sider en samlet karakter, der opsummerer sidens relevans.


4. Tag beslutninger

Et content audit bør munde ud i, at man kan tage en beslutning om den enkelte side/ det enkelte site, eller det enkelte stykke indholds fremtid i det nye system. Det kan være beslutninger om:

  • Hvilke sider der skal slettes

  • Hvilke sider der skal flyttes, og hvor de skal flyttes hen

  • Hvilke sider der skal revideres

  • Hvilke sider der skal samles

  • Hvilke sider der evt skal udvikles, hvis der viser sig huller i brugerrejsen

  • Hvem skal løse de ovenstående opgaver og hvornår

Ovennævnte bør også have en kolonne i excel-arket, der nu ikke blot er et inventory men en handlingsplan for flytning eller omlægning af indholdet.


Eksempler på Content Audit skabeloner:



5. Gør indholdsprojektet til en del af webprojektet

Hvis der ikke fra starten er sat tid af til indholds-opgaven beskrevet ovenfor, kan det være lidt af en hovedpine at få migreret indholdet uden at medbringe en alt for tung gæld.

Min anbefaling er, at man sætter gang i de ovennævnte initiativer tidligt i projektet, gerne sideløbende med at kravspecifikationer til valgt teknologi beskrives, da de to processer kan berige hinanden.
Og helst før I går i gang med redesign-processen, da det er en stor fordel hvis design, usability og brugerrejser tager udgangspunkt i beslutninger om det konkrete indhold.


Først og fremmest skal der lægges en plan for:

  • Hvordan kommer vi i mål med revidering af indhold. Hvem gør hvad hvornår?

  • Hvordan skal indholdet migreres rent teknisk, og hvad kræver det af forberedelse?

  • Hvordan kan vi inddrage brugerne til også at validere nye kvalitetskriterier, ny indholdsarkitektur, sideopbygning, tone of voice, design mv.



INDHOLDSGÆLD: Den værdi der går tabt i mødet mellem bruger/kunde og indholdet på din hjemmeside. Fordi indholdet ikke virker efter hensigten.




BONUS: En ekstra lille rodebunke Med Råd til indholds-opgaven

Med en del års erfaring med web- og indholdsprojekter har jeg over årene samlet en lille liste af de ting man godt kan komme til at glemme, og som kan være med til at opbygge noget af den kedelige gæld til indholdet. Så her kommer som det sidste en lille rodebunke af gode råd, som kan være gode at have med i webprojektet.

  • Få styr på rettigheder til billeder og angiv i metadata retningslinjer for anvendelse

  • Ryd også op i bibliotekerne

  • Navngiv filer og billeder hensigtsmæssigt

  • Få styr på tilgængelighedskrav. Fx tekstning af videoer, ALT-tekster på billeder og illustrationer, opmærkning af tabeller mv.
    Læs evt. videre om tilgængelighedskrav og WCAG

  • Hav et særskilt fokus på SEO.

    • Sørg for at URL’er til sider der flyttes, omdøbes eller slettes dirigeres til ny placering

    • Anvend SEOguidelines eller værktøjer, når du omskriver tekster

  • Sørg for at sikre fortsat tracking af dit site, og at du kan sammenligne data før og efter omlægning, overvej også, om I evt skal udskifte den eksisterende analytics-løsning.
    Læs evt. mere om hvilke spørgsmål, der bør stilles til Google Analytics i disse år

  • Og så er der spørgsmålene om, hvordan vi sikrer at der ikke ophober sig ny gæld. Det kan afhjælpes ved at etablere en indholdsorganisation eller Content Governance-model ved at arbejde med:

  • Etablering af indholds-, redaktør-organisation

  • Beskrivelse af roller og processer i indholdsorganisationen
    (hvem beslutter, hvem udfører, hvem følger op?)

  • Beskrivelse af kvalitetskriterier for indholdet.
    Læs evt mere om skrivevejledningens rolle i et content first projekt

  • Beskrivelse af både teknisk og indholdsmæssig gæld.

  • Læg en plan for hvordan, webprojektets samlede gæld indhentes inden næste projekt påbegyndes.

Billede: Towfiqu barbhuiya | Unsplash


Konference: Webdagen 22

Ditte Wolff-Jacobsen

| iindhold

Jeg har en god portion erfaring med at styre indholdet igennem webprojekter. Så har du brug for workshops, sparring, idéer til værktøjer eller en ekstra hånd med projektstyringen, så er jeg konsulenten man ringer til. Sig det endelig videre!

Ditte Wolff-Jacobsen