Hvad er Content Design?

Content Design er en disciplin, der beskæftiger sig med hvordan (digitalt) indhold anvendes og forstås af modtageren. Udviklingen af indhold bliver en designproces, der handler om at sætte viden om indholdet anvendelse sammen i komponenter, der opbygges, så det er nemt og tilgængeligt for brugeren ikke bare at læse, men også at tage handling på.

af Ditte Wolff-Jacobsen - 06. juli 2021 (opdateret april 2023)

Content design is for every style of communication
Product, service, website, social media, marketing: it’s all communications and you can use content design techniques on all of it.
— Sarah Winthers

content design - Kort sagt

Content design handler om det indhold, bor i designet, det kan være en website-skabelon, en tryksag, en applikation eller et conversational interface. Når indholdet skal udvikles, skal det tage højde for formatet/designet, det er indbygget i, men allermest skal det tage højde for, hvordan læseren eller brugeren forventes at anvende formatet. Indsamling af data og beskrivelsen af den kendte eller forventede brugerrejse er derfor content designerens vigtigste værktøjer.

Med content design er vi alene optagede af, hvordan brugeren (og dermed afsenderen) får mest muligt ud af det indhold, de møder i et givent format. Content design er i sit udgangspunkt brugercentrisk og content designerens værktøjskasse er fyldt med metoder til at afdække viden om brugeradfærd og behov.

Så når vi udvikler indhold, handler det ikke om hurtigst muligt at sætte pen til papir eller fingre til tastatur, men at komme i gang med at beskrive vores brugeres anvendelse af det konkrete stykke indhold.

Hvorfor content design?

Content Design er udsprunget som disciplin i forbindelse med en storstilet omlægning af de britiske myndigheders hjemmesider (Smarter Guidance Reform). Data viste at både borgere og virksomheder brugte uhensigtsmæssig meget tid på at lede efter vejledning og retningslinjer på myndighedernes hjemmesider, og i alt for mange tilfælde uden resultat eller med en fejlagtig forståelse af det, de fandt frem til.

Man satte derfor en proces i gang med det formål at rydde op og ensrette alle websites og alt indhold på myndighedernes hjemmesider. Det mundede ud i et fuldt redesign og gennemskrivning af alle vejledninger på gov.uk.

Og content design-disciplinen, blev udviklet som den konkrete metode, der kunne styre udmøntningen af content strategien for Smarter Guidance Reform.

Målet var at borgere og virksomheder nemmere skulle kunne finde frem og forstå de guidelines, de fandt frem til, og derfor blev den tid brugerne anvendte på at finde og forstå indholdet en afgørende parameter for projektets succes.

Content design processen

Processens 7 skridt, som den er beskrevet af de konsulenter der arbejdede med reformen:

  1. Research
    Indsaml data vedr brugernes adfærd og behov.

  2. Beskrivelse af brugerbehov
    Beskriv de konkrete problemer og spørgsmål som brugeren søger. Anvend fx. værktøjerne userstory og jobstory. (se nedenfor)

  3. Mapping af kanal- og brugerrejser
    Afdæk alle de skridt brugeren tager før under og efter deres anvendelse af indholdet.

  4. Beskrivelse af Tone of voice
    Afdæk både det ‘humør’ brugeren er i, når de skal interagere med indholdet, og hvilket sprog de bruger, for at sikre at svar opleves imødekommende og konsistent.

  5. Indholdsproduktion
    Det kan være tekst, billeder, lyd, features og det udvikles ofte i samarbejde med andre.

  6. Deling
    Indholdet gives hurtigst muligt liv måske i en preto- eller prototype, der kan give data til det videre arbejde..

  7. Iterationer
    Arbejdet med indhold stopper aldrig, det skal løbende justeres og helst også have en udløbsdato.

USERSTORY PÅ DANSK:

I min egenskab af (udvalgt målgruppe) vil jeg (gøre/vide noget), så jeg kan (opnå mål om).”

JOBSTORY PÅ DANSK:

Når (en særlig situation) vil jeg (gøre/vide noget), så jeg kan (opnå mål om).”

Sådan arbejder en en content designer?

Content designerens opgave er at tage brugerens behov med sig i alt hvad de gør, det kan fx være ved:

  • at argumentere for brugerens perspektiv i samtaler med subject matter experts

  • at indsamle data om indholdets effekt

  • at kommunikere data om indholdets effekt

  • at skabe rum til samarbejde om indhold. I gov.uk-projektet anvendte man såkaldte ‘crits’.

A crit is a critique. I use them in content design to: help the team write and edit consistently, create or iterate a style guide, build a team, improve the product
— Sarah Winthers

Er content design det samme som UX?

Content designeren benytter sig af mange af det samme metoder og proces-tilgang som UX’eren. Ofte vil UX’ere dog fokusere mere på designets funktionalitet, hvor content designerens fokus er at zoome ind på det indhold, der bor i designet.

Er Content Design det samme som Content Strategy?

Content Design kan måske kaldes en lillesøster eller et værktøj i Content Strategy-værktøjskassen. Hvor Content Strategy beskæftiger sig med, hvad og hvor indhold udgives og hvordan det er alignet med organisationens mål, så tager Content Design over og arbejder med indholdets effektivitet i den valgte kanal.

Mere om Content Design tak

Jeg har læst og ladet mig inspirere af Smarter Guidance Reform-projektet og de eksperter, som har beskrevet Content Design-disciplinen bla. her:

BOG: Content Design. v Sarah Winthers (was Richards)
BLOG: Content Design London
BOG: Lead with content. v. Padma Gillen
ARTIKEL: What is content design. v. GOV.UK

——

 

Fra Bloggen



Content strategy

HVAD ER CONTENT STRATEGY?

Content strategy er en måde at forstå indhold, en metode til at arbejde med værdifuldt indhold og en værktøjskasse til at få styr på planlægning, produktion og vedligeholdelse af indhold. Bliv klogere på Content Strategy

 

Conversational design

Hvad er conversational design?

Conversational design er en relativt ny disciplin, der kort sagt kombinerer UX’erens og tekstforfatterens kompetencer. Bliv klogere på Conversational Design og Conversational UX

 
 
Ditte Wolff-Jacobsen - iindhold

Artiklen om Content Design

Er til dig der er nysgerrig på hvordan, man arbejder med med indhold der tager udgangspunkt i brugerens adfærd og behov.

Skribenten er Ditte Wolff-Jacobsen - Content Strategy-rådgiver og stifter af iindhold.