Er AI = websitets død?

Er AI en konkurrent til dit website, eller er AI den web-ansvarliges nye bedste ven?

AI kan bruges til at bygge (mindre) websites fra bunden. AI kan producere kode, content og optimere tekster. AI kan bruges til at sikre bedre performance og kvalitet. Og så kan indtil flere AI-baserede værktøjer anvendes som assistenter i det daglige arbejde med udvikling og drift af hjemmesider.

Webkompetencer = AI-kompetencer

Hvis du arbejder med web i dag, har du et naturligt forspring til at sætte AI og AI-værktøjer i sving med at løse opgaver i din weborganisation. Og hvorfor nu det. Ja først og  fremmest, ved du en del om, hvordan man udvikler, implementerer og drifter (ny) teknologi. Men ikke kun det. Du er formentlig også ret ferm til:

  • at beskrive brugerrejser og userstorys. Og hvis du er det, har du et naturligt forspring, når du prompter, altså at beskrive de opgaver som sprogmodeller som fx chatGPT kan løse for dig.

  • at omsætte arbejdsopgaver til procesbeskrivelser og styringsværktøjer. Hvis du kan beskrive en opgave eller et brugerbehov, som en fast rutine eller som en regel, kan du også omsætte den til en regel, som en AI skal støtte sig til i dens arbejde for dig.

  • at se på en kreativ idé, en tekst, et koncept eller et stykke kode og hurtigt vurdere, hvor den skaber værdi og hvad den kræver af tilpasning, for at passe ind i jeres økosystem. Det er en helt uundværlig kompetence, når de måske lidt for generiske produkter som AI leverer, skal tilpasses og bruges i den virkelige verden.

Ovenstående er helt unikke kompetencer, når arbejdsopgaven fremover går fra selv at producere og udvikle indhold og teknologi, til at vi i højere grad skal være kravstillere og ordregivere af fx indhold og kode, som fremover kan leveres af digitale assistenter.


Hvilke webopgaver kan AI bidrage til

Er der brug for et lille hurtigt website, kan et AI-tool, bygge et site med udgangspunkt i dine kunders behov og dine forretningsmål, og så får du oven i en indbygget marketingmotor og hele pivtøjet. Den type autogenererede sites er der en hel del at sige om - godt og skidt. Men det er ikke denne artikels fokus. 

Jeg vil hellere se lidt nærmere på, hvordan AI-baserede værktøjer, kan bidrage til driften og udviklingen af større sites, driftstunge sites. Der findes mange AI-baserede tools til opgaverne og der kommer hele tiden nye til, der er værktøjer der kan løse eller bidrage med løsningen til opgaver som:

  • Opgavestyring, udviklingsplaner og indholdsplanlægning

  • Støtte til opstart af kreative processer

  • Hjælp til organisering af idéer

  • Hjælp til at producere indhold - tekst, billeder, film, grafikker etc

  • Hjælp til at udvikle guidelines og kampagner

  • Hjælp til optimering af indhold, fx kvalitetssikring ifht styleguide, SEO, tilgængelighed mv

  • Overblik over indhold, kode og metadata

  • Oversættelser til andre sprog, forskellige tone of voices, personalisering mv. 

  • Test og analyse af eksisterende indhold

  • Overvågning af sikkerhedstrusler og compliance

  • Kvalitetssikring af overholdelse af tilgængelighedskrav - WCAG

  • Færdiggørelse eller optimering af kode

  • Fejlfinding og sikring af konsistens i kode og design

  • Fortsæt selv listen

Men er det investeringen værd?

Erfarne webfolk vil muligvis gå til opgaven med en lille portion skepsis over, at sætte AI til at løse opgaver som er nævnt ovenfor. Og jeg synes at skepsis er både velbegrundet og velkommen. Uanset potentialet, så ved alle, der arbejder i web-maskinrummet, at det der skal til af forarbejde for at få de nye teknologier til at spille og til at arbejde sammen med organisationen, kan vise sig at tage store lunser af den forventede værdiskabelse.

Sådan er det, ikke noget nyt her. Og det er også en god idé at bevare en sund portion skepsis over for al den teknologi, som pakker sig ind i sådan lidt for løse og uigennemsigtige AI-gevandter.

Når det er sagt, så er der en revolution i gang. Sprogmodeller som ChatGPT er gamechangere for alle, der arbejder med digitalisering, kommunikation, markedsføring, kunde- og borgerservice. Det er radikalt nyt, at vi nu har teknologi, der kan forstå talt sprog og som kan tale og og hjælpe os og vores kunder med basale opgaver.

OpenAI og Microsoft er eksempler på nogen, der har gjort det nemt at prøve nye måder at komme i gang med at arbejde og samarbejde med AI. Så der er mange muligheder for relativt simpelt at komme i gang med at skabe samarbejdsprocesser, hvor AI står for dele af leverancen.


Er chatGPT og de andre sprogmodeller egentlig særligt kloge?

JA, de nye generative sprogmodeller er kloge. Det, nye de har lært er, at forstå det du siger til dem, og at levere svar der er relevante og imødekommer dit formål. Når de så indimellem alligevel ikke virker særligt kloge, så er det fordi vi i vores iver kommer til at tillægge dem en anden intelligens, end den, de rent faktisk har.

Mennesker kan tale, tænke, røre, gøre, føle, høre, se og lugte. Når vi bruger vores intelligens, så kobler vi indtrykkene fra alle vores ‘touchpoints’ med verden, til at skabe ny viden og træffe beslutninger - det er den menneskelige intelligens.

En sprogmodels intelligens begrænser sig til, at den kan tage imod en forespørgsel og beregne sig frem til et relevant svar. Man har så at sige knækket sprogets og samtalens kode. Det er et kæmpe skridt, som man for bare få år siden ikke troede mulig.
Læs evt Stephen Wolframs interessante kig under hjelmen på ChatGPT, hvor han netop peger på at det er sprogets kode eller formel, der er knækket og ikke den menneskelige intelligens.


Tjekliste til risikostyring

Hvad er risikoen, når vi lukker AI ind som samarbejdspartner i web-organisationen? Som med al anden ny teknologi er der en del at tage fat i. Og den offentlige samtale om AI er fyldt med forudsigelser om, hvordan AI kommer til at forandre både jobs, samfund og menneskers adfærd. Det er en både relevant, interessant og vigtig debat. Men den har måske ikke så meget med de konkrete værktøjer, som er på markedet til udvikling og styring af websites lige her og nu. 

Derfor vil risikostyring i forhold til indkøb og anvendelse af AI-værktøjer i langt højere grad ligne det vi gør i dag, når vi stiller krav til ny teknologi. Vi bør interessere os for:

  • Compliance - overholder de valgte værktøjer gældende lovgivning?

  • Gennemsigtighed - kan vi gennemskue og forklare, hvilke data den pågældende teknologi bygger og er trænet på? Og ved vi, hvor de data vi fodrer den med bliver opbevaret, og hvad de anvendes til? Og i hvor høj grad bør vi være gennemsigtige i vores egen brug af AI i opgaveløsningen?

  • Kritisk tænkning - har vi en kritisk tilgang, når vi anvender de produkter, som AI-værktøjet skaber i forhold til sandfærdighed, bias og kvalitet i det hele taget?

  • Etik og moral - er der etiske dilemmaer forbundet med at sætte teknologien i front fx i mødet med kunder og borgere?

  • Cybersikkerhed - er der sikkerhedsmæssige issues i forhold til  værktøjets adgang til fortrolige eller forretningskritiske informationer?

  • Bæredygtighed - er måske ikke det første spørgsmål der popper op, når der diskuteres AI-tools. Men vi kommer ikke uden om at skulle interessere os for, hvilket klimaaftryk virksomheder og borgeres IT-forbrug sætter. Muligvis som en fremtidig parameter, der skal med i både risikovurdering og kravspecifikationer. 

Er websitets tid forbi?

En ting er sikkert - de store sprogmodeller, LLM’erne har spist internettet og alle dets hjemmesider, til morgenmad. ChatGPT og lignende løsninger ville ikke kunne være blevet til uden det kæmpestore korpus af tekster, billeder, film og data, som internettet består af.

Men hvis alt indhold allerede er spist og kan spyttes ud, når brugeren spørger, så er der vel ikke længere brug for hjemmesiden som medie? Er websitet som selvstændig kanal, så klar til at blive lagt i graven? Måske. Men samtidig er websites måske den allervigtigste fødekilde og garant for at sprogmodellerne kan virke og rent faktisk bruges til noget i fremtiden. 

I The Verges artikel AI is killing the old web, and the new web struggles to be born, beskrives det, hvordan websitet, browseren og søgemaskinerne såmænd er lagt i graven mange gange, for hver gang at få relevans på en ny måde. Nye måder, der stiller krav til den webansvarlige, der skal  sikre at dem, der rent faktisk har brug for viden og services fra din organisation kan finde og anvende dem.

AI-SEO - fremtidens webskill

I artiklen AI means the death of SEO? - Not so fast… , debatteres tilsvarende søgemaskinens fremtid i en AI-æra. Her beskrives det forbilledligt, hvordan søgemaskiner og sprogmodeller er forskellige. Kort sagt kan man sige at søgemaskinen agerer som en bibliotekar, der kender, søger og anbefaler relevant indhold til dig, mens sprogmodellen optræder som en lærer, der svarer konkret på dine spørgsmål baseret på måden du stiller spørgsmålet.

I fx Microsofts CoPilot/Bing Chat fungerer sprogmodellen som et lag ovenpå eller som et interface til søgemotoren. Og resultatet er en blanding af søgeresultat, mundtligt svar, men inkl. kildeangivelser og links.

Hvis de kunder og borgere, som vi henvender os til fortsat skal kunne finde og anvende vores viden og services, skal vi på samme måde, som vi i dag arbejder med SEO, løse opgaven med at have en ordentlig tilstedeværelse via de nye kanaler, som de digitale assistenter og GPTer allerede er i fuld sving med at blive. Om dette arbejde så munder ud i at websitets interface langsomt bliver mindre relevant, og indholdets struktur og opbygning mere kritisk, vil fremtiden vise. Men her har den web-ansvarlige ofte også et kompetenced-forspring, med den viden om fx opbygning af struktur og arkitektur for indhold, der tager udgangspunkt i brugeres behov.

Et lavpraktisk sted at starte kunne være at svinge en tur forbi CoPilot , og søge på f.eks. din virksomheds åbningstider eller kontaktinformationer. 

Når du ved, hvordan du sørger for, at den finder lige præcis de informationer, der er til rådighed på dit website. Og den svarer med de ord, som du ønsker din virksomhed skal kendes ved, så giv mig lige et heads up. Så skriver vi artiklen med gode tips til AI-SEO sammen.


Artiklen er skrevet i samarbejde med ChatGPT 4

Illustration er leveret af DALL-E - med prompten: ‘Lav en illustration af en webmaster, der samarbejder med en robot. Det skal være en sort hvid stregtegning i stil med en tegning af kunstneren Michelangelo.’

Ditte Wolff-Jacobsen - iindhold

Jeg har arbejdet med AI og conversational content siden 2018, uden at være ekspert på området, kan jeg roligt sige, at jeg har gjort mig en del erfaringer. Så har du brug for lidt støtte til indføring af AI i din weborganisation, så sig til, jeg er til at tale og sparre med!